Prémium Weboldal + Online segítség kisvállalkozásoknak
Olvasási idő: ~ 10 perc
Fel kell ismernünk, hogy rohamosan fejlődik a technológia és ezáltal a lehetőségek. 1990-ben egy zöldségárusnak elég volt hangosan kiabálni a piacon és már vitték tőle a paprikát meg a paradicsomot.
Azóta eltelt több, mint 30 év. Ma is lehet a piacon árusítani és vannak, akik csak erre alapozzák a teljes vállalkozásukat. Szíve joga, ha valaki ezt csinálja, de ha te vállalkozóként csak a megszokott, régi “marketingcsatornákat” használod, akkor számolnod kell azzal, hogy csappanni fog az érdeklődőid száma és ezáltal a profitod is.
Az eddigi vásárlóid átmennek a szomszéd zöldségeshez, mert ő ír egy hasznos blogot zöldség alapú ételek receptjeiről, te pedig csak vakargatod a fejed és nem érted, hogy hova tűntek a vásárlóid.
Itt az ideje, hogy kezedbe vedd az irányítást és újra életet pofozz a vállalkozásodba.
Tapasztalataim alapján rengeteg vállalkozó, csak legyint, amikor szóba kerül a weboldal kérdése. A leggyakrabb kifogások között általában a következők szerepelnek:
Ebben a bekezdésben egyesével megcáfolom ezeket a feltételezéseket és elárulom, hogy miért is pótolhatatlan lépés weboldallal rendelkezned vállalkozóként.
#1 “Semmire sem lesz jó, csak dísznek”
Kétségkívül a leginkább eltántorító feltételezés az, hogy elkészül az oldalad és semmi nem fog történni, sokan éppen ezért tartják feleslegesnek a saját weboldalt.
Egy rövid történeten keresztül, azonban hadd szemléltessem, hogy ez miért is tévhit. Tegyük fel, hogy van egy szezonális éttermed a Balaton-parton (ez egy extrém jó helyzet, a legtöbb vállalkozó nem rendelkezik ilyen adottságokkal).
A szomszédodban két hasonló étterem üzemel és egyikőtök sem foglalkozik igazán a marketing kérdésével, azonban a jó területi elhelyezkedésnek köszönhetően bőségesen érkeznek hozzátok a vendégek főszezonban és a környéketekre érkező éhes nyaralók pénzéből egyformán, 33%-ban részesültök.
Ez egy kényelmes egyensúlyi helyzet, egészen addig, amíg az egyik konkurens tulajdonosa nyit az online marketing irányába: készíttet egy minőségi honlapot, ahol feltünteti az étlapot és egyéb bizalomgerjesztő elemeket. Akik a környéken járnak és rákeresnek az interneten az étkezési lehetőségekre, (márpedig a többségük rá fog keresni) máris inkább az ő éttermét fogják preferálni. Az egyensúlyi helyzet átvált 50%-25%-25%-re.
Ezt követően tegyük fel, hogy nyílik egy negyedik hely a környéken, ami már indulásnál egy professzionális weboldallal rendelkezik. Innentől kezdve ez a két étterem el fogja vinni a forgalom legnagyobb részét, a másik kettőnek meg megmarad a pár törzsvendég és egy két véletlen betévedő.
A társadalmi bizonyíték elve miatt [Robert B. Cialdini] még azoknak is vonzóbbak lesznek a weboldallal rendelkező helyek, akik nem néztek utána az interneten, hiszen a nagyobb tömeg jobb éttermet és finomabb ételeket feltételez. A legjobb, ha te leszel az a vállalkozó, aki addig lép, amíg nem késő.
{Amennyiben fikciónak tűnik a fenti történet, akkor nézz utána kérlek, hogy mekkora forgalmat csinál egy magyar celeb-házaspár a Balaton keleti kapujánál. Ők ugyan a személyes márkájuk segítségével ismertették meg az éttermük nevét, azonban a tevékenységük mára jócskán túlmutat ezen.
Az online marketing segítségével folyamatosan vonzzák be az új vendégeket. Téged jó eséllyel nem ismer a fél ország, de az interneten keresztül te is jelentős ismeretséget tudsz szerezni a vállalkozásodnak.}
#2 “Brutálisan drága kiadás, csak a nagyok engedhetik meg maguknak”
A weboldal-készítésnek nincsen egy kőbe vésett ára. Ez az alkalmazott technológiától és a kívánt honlap összetettségétől függ. 50 ezer és 2 millió forint között, gyakorlatilag bármilyen árral lehet találkozni. Nyilván egy multinacionális nagyvállalat honlapján több száz informatikus is dolgozhat egyszerre csillagászati díjazás fejében.
Én egyik végletet sem javaslom, aki jóval drágábban készítené el a weboldalt, mint amit a vállalkozásod mérete indokol, az nem neked való, ugyanakkor nem érdemes csak és kizárólag ár alapján dönteni sem, mert egy professzionális weboldal gyakorlatilag évtizedekre tudja megalapozni az online marketingtevékenységedet.
A későbbiek során a gyenge minőségű honlappal sok potenciális ügyfelet fogsz veszíteni, míg ha olyan oldalad van, ami magas felhasználói élményt nyújt és tartalmazza a szükséges elemeket, az a sokszorosát fogja Neked visszatermelni.
Lehet, hogy hirtelen mondjuk 150 ezer forint soknak tűnik egy weboldalért, azonban ha a teljes életciklusát nézed, egyszerűen nem történhet meg, hogy ne termelje vissza az árát, új ügyfelek szerzésével.
#3 “Most megcsináltatom és két hónap múlva eltűnik az oldal”
Honlapot készíttetni egy befektetés. Amennyiben valóban egy professzionális kivitelezőre bízod a feladatot a weboldalad gyakorlatilag egy életre szól. A tapasztalat azt mutatja, hogy akinek egyik pillanatról a másikra megszűnik a weboldala, valamilyen úton módon “okosba” próbálta megúszni a dolgot.
Félre ne érts, nem az a célom, hogy mindenképpen arra tereljelek, hogy engem bízz meg a honlapkészítéssel, az is egy opció, de felkérhetsz mást is, aki szintén szakértő a témában, vagy végső soron akár magadnak is elkészítheted.
Viszont az utóbbi esetén két alapszabályt figyelembe kell venned.
Mindenképpen fizess a tárhelyterületért, amire felkerül a weboldal-építő szoftver, (ez kb. egy éves szinten maximum 10 ezer forintos kiadás lesz). Ingyenes tárhelyet csak abban az esetben válassz, ha sztoikus nyugalommal el tudod fogadni, hogy bármikor köddé válhat a rajta üzemelő weboldalad.
A másik sarkallatos pont, hogy megfelelő weboldal-építő szoftvert kell használnod. Én személy szerint WordPress-ben dolgozom, hiszen programozói tudás nélkül vagyok képes olyan oldalakat építeni, ami a mikro-, kis- és középvállalkozások számára minden szükséges elemet tartalmaznak és felhasználói élményben gyakorlatilag versenyre kelnek a gigavállalatok weboldalaival is.
Álszentség lenne azt mondanom, hogy felesleges önállóan próbálkoznod vele, hiszen kellő energia- és időráfordítás után képes lehetsz felépíteni te magad is a weboldaladat, azonban neked kell mérlegelni, hogy ez megér e neked egy pár hónapos munkát.
#4 “Át fog verni a weboldal-készítő”
A bizalom megint egy kulcskérdés, hiszen nyilván nem szeretnél azon izgulni munka közben, hogy az oldal nem készül el, a kivitelező pedig lelép a pénzeddel. Ennek a legjobb kiiktatási módja egy megelőző beszélgetés. Ne bízz meg olyat, aki nem hajlandó telefonon vagy személyesen felvenni veled a kapcsolatot, csak írásban akar kommunikálni.
A másik fontos lépés a szerződéskötés. Amint megállapodtatok abban, hogy indul a közös munka, a kivitelező köteles küldeni egy szerződést, amiben szerepel, hogy ő mit vállal, milyen határidővel és cserébe mekkora díjazást kap Tőled.
Az második lépés, hogy teljesen ingyenesen megmutatod az elkészült weboldaladat az ismerőseidnek, barátaidnak, jelenlegi ügyfeleidnek. Így ők fogják generálni az új érdeklődőket, hiszen meg fogják mutatni az ismerősi körükben is. Az újdonságok mindig jó témát szolgáltatnak.
Ezzel párhuzamosan a közösségi médiában bemutatod pár helyi érdekeltségű csoportban is az új honlapod egy pár szavas kísérősorral.
Most tegyük fel, hogy villanyszerelő vagy egy kisebb városban. Eddig a szájhagyományra építetted a marketinget, de mint tudjuk a szó elszáll, az írás megmarad. Lefogadom, hogy korábban rendszeresen előfordult az, hogy az egyik ismerősöd ajánlott téged, de mire szükség lett volna a szolgáltatásodra, már nem emlékeztek rád.
Most más lesz a helyzet, mert az az idegen már látta a weboldalad a helyi csoportban. Sokkal valószínűbb, hogy emlékezni is fog rád. Elég lesz visszagörgetnie pár bejegyzést és már ott is van nálad. A kereslet megtalálta a kínálatot.
Amennyiben csak ezt ismételgeted időnként, már akkor is több ügyféllel számolhatsz, ez az egyszerű megoldás jó eséllyel minden alkalommal be fog vonzani pár új embert az üzleted számára.
De tudunk még építkezni bőven.
Alapvetően a Google hirdetési lehetőségeit két nagy kategóriára lehet bontani. A Google Display Ads és a Google Search Ads szolgáltatásokra. Az első voltaképpen azt a célt szolgálja, mint az utcán a plakátok. A Display igénybevétele során azért fizetsz, hogy különböző weboldalakon megjelenjen a te hirdetésed egy képpel és egy rövid szöveggel. A Search viszont a Google kereső első soraiba tesz téged, amennyiben olyan kulcsszóra keresnek rá, amit megadtál a hirdetés megrendelése során.
A Google Search szolgáltatása sokkal érdekesebb lesz a kezdetekben, hiszen egy csettintésre képes vadonatúj ügyfeleket hozni neked, akik már igen elkötelezettek az általad kínált téma iránt. Gondolj bele, aktívan keresik a megoldást egy problémára, ezért beírják a keresőbe. Ha te ott vagy az első találatok között és egy prémium honlapra vezeted át a látogatót, akkor nagyon erősen fog leejteni feléd az asztal a konkurensekhez képest.
2021. novemberében egy ügyfelem kapcsán kutatást végeztem, hogy körülbelül mennyien keresnek aktívan fodrász szolgáltatást Székesfehérváron. A válasz: 1158-an kerestek rá az adott hónapban a “Székesfehérvár fodrászszalon” vagy a “Székesfehérvár fodrászat” kifejezésekre.
Tegyük fel, hogy a keresőknek csak a 40 %-a fog választani a találatok közül, ami egy nagyon pesszimista becslés. Lesz 15 %, aki olyan tudatosnak tartja magát, hogy az Google Search hirdetések felett elsiklik és a további találatoknál kezdi a keresést. A maradék 35 % viszont választani fog. Az első 5, maximum az első 10 találat közül, amiben te is benne vagy.
A matek szempontjából ez azt jelenti, hogy kb 405 vendég oszlik el köztetek. Na igen, de az nem mindegy, hogy milyen arányban.
Akinek esztétikailag csúnya -, lassan töltő -, esetleg olyan weboldala van, ami nem tartalmazza a szükséges elemeket, örülhet, ha ebből 1-2 vendég mellette teszi le a voksát.
Ezzel szemben, aki olyan honlappal rendelkezik, amin élmény böngészni és a szükséges minimumon kívül, még a bizalomépítést is szolgálja, gyakorlatilag el tudja vinni a forgalom jelentős részét, mondjuk a 405 potenciális vendég 30%-át. Ez 3000 forintos kosárértékkel számolva, – ami egy fodrászat esetében elég óvatos becslés – 364 500 forintot jelent egy hónapban. Arról nem is beszélve, hogy ezen ügyfeleknek egy jelentős része vissza fog járni és törzsvendég lesz.
Ennek tükrében ma sok vállalkozónak érdemes a szívére tenni a kezét és elgondolkozni azon, hogy biztosan drága 150 ezer forint egy professzionális weboldal létrehozásáért? Vagy biztosan megengedhetetlen havi 50 ezer forint online marketingköltség?
Előfordul gyakran, hogy olyan iparágban tevékenykedsz, ahol nem alapozhatod a vevőszerzést az aktív keresésekre. Például tegyük fel, hogy egy nagyon ütős nyugdíj-megtakarítási csomagot értékesítesz. Az emberek többségét foglalkoztatja ez a téma, azonban annyira mégsem, hogy aktívan keressék rá a megoldást.
Ebben az esetben hatékonyabb lesz, ha a Facebookon vagy az Instagramon veszed fel velük a kapcsolatot, fizetett hirdetés formájában. Kínálhatsz egy ingyenes konzultációt, aminek keretein belül többet tudsz megmutatni magadból vagy a szolgáltatásodból és végső soron értékesíted a csomagot.
{Létrehozhatsz egy úgynevezett csaliajánlatot is, ami azt jelenti, hogy ingyenes tartalmat biztosítasz az érdeklődőidnek, amiért cserébe ők megadják az email címüket, vagy akár a telefonszámukat. A későbbiek során pedig ezen a csatornán keresztül tudsz kommunikálni velük, ezzel építve a bizalmat, majd később értékesítheted a szolgáltatásodat vagy termékedet.}
A közösségi média hirdetés létrehozása során is érdemes kiemelni azokat a kulcspontokat, ami befolyásolni fogja a hirdetésed sikerét:
Gyorsan végigfutok a pontokon, hogy érthetőbbé váljanak ezek a kritériumok. A megfelelő célzás kiemelten fontos, hisz ha olyan emberek látják a hirdetésed, akiknek abszolút nem releváns a te terméked vagy szolgáltatásod, akkor gyakorlatilag két kézzel húzod le a pénzed a wc-n.
Picit kisarkítva: ha te Debrecenben vagy férfifodrász és főleg a fiatalos korosztályra specializálódtál, akkor a célzás során rájuk koncentrálj, az ország másik végén lakó idős hölgyeket, pedig kíméld meg a hirdetéseidtől.
Tapasztalataim alapján sok vállalkozó túlgondolja és attól fél, hogy kicsi lesz a közönség, így olyan célzásokkal is kiegészíti a listát, ami nem illik bele az ő vállalkozásába.
A hirdetési kreatív (vizuális rész és szöveg) színvonala szintén egy kardinális kérdés, hiszen az a funkciója, hogy megragadja a felhasználók figyelmét és olyan szinten felkeltse a kíváncsiságukat, hogy átkattintsanak a weboldaladra, azon belül is a landing page-re.
Eddig a pontig eljutni már egy fél siker, azonban bizalmat kell még építeni, végül megfelelően lezárni a folyamatot.
Egy korábbi ügyfelemnek futott egy Facebook hirdetése, ami kiválóan volt kivitelezve. Gyakorlatilag 10 forintba került neki egy átkattintás a weboldalára, ami parádés arány, azonban utána megállt a tudomány. A kattintók közül mindössze pár százalék döntött amellett, hogy letölti a csaliajánlatot és megadja érte az e-mail címét.
Mondanom sem kell, hogy a landing page erősen hiányos volt, alig tartalmazott olyan elemeket, amit miatt további bizalmat szavaztak volna a látogatók. Miután átalakítottam az oldalt, gyakorlatilag a 15-szörösére ugrott a hatékonyság és a körülbelül 2 %-os konverzióból 30 % lett.
Tehát előtte 500 forintért jött 1 db feliratkozó, majd ez lecsökkent körülbelül 34 forintra. A sikeres és a sikertelen kampány között egy megfelelő landoló oldal volt a különbség.
A landing pagere érdemes úgy gondolni, mint egy professzionális értékesítőre, ami gyakorlatilag automatikusan hozza Neked az üzleteket.
Vállalkozóként mindenképpen érdemes jobban beleásnod magad a témába, hiszen a közösségi médiában megfelelően kialakított hirdetési-stratégia kiszámítható havi jövedelemforrást jelent, még akkor is, ha nincs olyan léptékű aktív kereslet a tevékenységed irányába, mint például egy fodrászat esetében.
Amennyiben nincs meg hozzá a megfelelő tudásod vagy időd, akkor érdemes egy profi szakember segítségét kérned (akár az enyém, akár másét), hiszen jelentős jövőbeni bevételtől esel el, ha kihagyod ezt a ziccert.
A közösségi média posztok ingyenes reklámot jelentenek Neked, azonban érdemes hangsúlyozni, hogy ez a tevékenység hosszútávon lesz igazán gyümölcsöző. 10 új poszt jó eséllyel nem fog 10 új ügyfelet hozni a vállalkozásod számára, hiszen a Facebook és az Instagram algoritmusa korlátozza ezek megjelenését.
A Facebook zéró bevezetésével az volt a platformok vezetőségének célja, hogy azon posztok kapjanak elsőbbséget a többivel szemben, amelyek interakciókat váltanak ki. Tehát reagálnak rá a felhasználok, megosztják a véleményüket kommentek formájában. Így mindenképpen érdemes olyan posztokra koncentrálni, ahol be lehet vonni a közönséget is aktív félként a kommunikációba.
De ismét hangsúlyozom, hogy nem véletlenül csak az 5. lépés ez a fajta kommunikáció, hiszen kezdetben ez nem fog benzint adni a vállalkozásodnak.
Sokan lelkesen belevágnak a posztolgatásba és mindenféle stratégia nélkül pakolják fel napi szinten a tartalmakat az oldalra, majd csodálkoznak, hogy nem történt semmi 1 hét alatt. Gyorsan elkönyvelik, hogy ez az egész online marketing egy baromság és visszatérnek a szórólapok osztogatásához.
Holott annyiról van szó, hogy ők nem ismerik a játékszabályokat és egy olyan tevékenységtől várják az áttörést, aminek alapvetően nem az a funkciója.
A közösségi média posztok, – amennyiben megfelelően vannak kivitelezve – folyamatosan építik a márkájádat. 2-3 év alatt feltehetik a vállalkozásod a legfelső polcra, tehát kifejezetten érdemes vele foglalkozni, de első sorban a hosszútávú stratégia részeként.
Szükséged van egy kiemelkedő weboldalra. Amennyiben abszolút nem rendelkezik vele a vállalkozásod, akkor csinálni vagy csináltatni kell egyet. Itt nem működik a “megoldjuk okosba” hozzáállás, hiszen a vállalkozásod ügyfélszerzésének alappillére lesz a későbbiek során.
Ezután ingyenes megoldásokkal kell népszerűsíteni azt, hogy elterjedjen a híre és azonnali ügyfeleket hozzon a bizniszed számára.
A Google Search Ads hirdetésén keresztül be kell nyomni az oldalad a kereső elejére, amennyiben aktívan érdeklődnek az általad végzett tevékenység után, ami gyakorlatilag kiszámítható havi forgalmat fog jelenteni számodra.
Majd Facebook és Instagram hirdetéseken keresztül a közösségi médiában is megmutatod a tevékenységed, hogy még több ügyféllel rendelkezz.
Ezzel párhuzamosan egy hosszútávú stratégia részeként, ezeken a platformokon keresztül posztolsz, amíg arra a szintre jutsz, hogy egy erős és ismert márkává válsz a piacodon.
Ez a modell működik, tedd próbára. Amennyiben szükséged van segítségre a kivitelezésben, én a következőkben tudok a szolgálatodra lenni:
Ha bármelyik érdekel a felsoroltak közül, kattints ide a részletekért.